reklama

Globálná socializácia robí z nás ovce

Túto tému by sa hodilo zabaliť do krabice od čižiem a uložiť v šatníku zvanom sme blog do police s názvom Politika.  Nakoľko mám pocit že táto polica je už preplnená a každý druhý odkladač obuvi tam na môj vkus až často pchá nie len čižmy, ale aj otrhané špinavé bagandže, budem písať globálne. Veď nakoniec je to téma o tom ako nás globalizácia valcuje, zgrupuje nás do stád a odopiera nám určité práva jednotlivca získané v demokracii. V nadsadenej forme sa dá napísať že síce idú demokracia s globalizáciou ruka v ruke, ale vzájomne sa nemusia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)
Obrázok blogu

Ponúkam na úvod jadra môjho problému, ktoré chcem rozlúsknuť, jeden experiment, ktorý previedol Salomon Asch, americký psychológ v 1951 roku. Poukázal na silu konformizmu v skupinách. Jednoducho na luďoch spravil pokus, aby dokázal že naše správanie, rozhodovanie a vnútorné presvedčenie sa dá manipulatívne zmeniť pôsobením ľudí na nás v skupine. V experimente použil dve skupiny ľudí, jedna si myslela že idú robiť pokus zo zrakom a druhá o pravom význame experimentu vedela a mali tú prvú skupinu, klamať a vedome manipulovať a miasť. Boli im zadávané jednoduché otázky týkajúce se dĺžky určitých línií a nastrčení manipulátori poskytovali zhodné, vedomo klamlivé odpovede. Až 32% skutočne preverovaných ,,pokusných králikov,, sa týmito odpoveďami úplne stotožnili. Keď odpovedali pravdivo, cítili se veľmi nepríjemne. Experiment dokázal, že mnohí z nás sú ochotní prijať spoločný názor väčšiny ako jedinú a nezvratnú pravdu. Ako najčastejšia forma konformity sa javí pôsobenie politikov na ľudí a následná davová psychóza, kedy istá skupina strhne daľších a daľších ľudí, aj napriek tomu že ich vnútorný názor môže byť úplne odlišný. Ale ako som už spomenul, vďačnej téme politike sa vyhnem oblúkom, pretože mňa zaujíma skôr, prečo mám ja, jednotlivec, osobnosť a jeden z mnohých, stále doplácať na prianie skupiny a to nie len v politike a vo voľbách. Ako sa predsa môžem stotožniť z väčšinou, keď viem na základe tohto experimentu, že môže byť zmanipulovaná? Nerozumiem fakt, že musím napríklad v televízii sledovať telenovely a primitívne reality show, nakoľko ma zasnené babičky a slobodné matky zvalcovali v píplmetri. Nerozumiem tomu že si nemôžem dovoliť na ulici kde žijem rýchlejší internet, pretože susedia nechcú a firma nebude kvôli mne ťahať optický kábel. A nakoniec nerozumiem ani tomu, prečo na všetkých internetových fórach a blogoch musí vždy stádovitá skupina udupať jednotlivcov, ktorí sa odlišujú od stáda.
Strašne rád čítam inakosť, ľudí, ktorí sú iní, ktorí sú ešte svoji, ktorí zostali sami sebou. Mám rád tých kontroverzných baranov, ktorí znova a stále vrážaju do tenisovej steny, aj keď vedia že ju nepreštia.
Možno si poviete, ale tieto mantinely odtiaľ-potiaľ, ale hlavne z väčšinou na čele, sú dobré na to, aby si televízia udržala sledovanosť. Aby si fórum udržalo slušnosť a tiež návštevnosť. Ostatní ako je skupina nás nezajímajú, najradšej sa ich zbaviť, rebelov, lebo nám ešte uberú zo stáda dalšie poslušné ovečky.
Možno už viete prečo som nechcel písať o politike, pretože v šatníku je viac takýchto poličiek, do ktorých mne neradno úprimne písať. Nezostáva mi však nič iné, iba sa zmieriť s globalizáciou, podriadiť sa názoru najsilnejšej skupiny, budem musieť potlačiť svoju identitu. Jednoducho, stačí mi držať hubu a krok a bude dobre. Nebudú ma odnikadiaľ vyhadzovať, nemusím bojovať za žiadne práva, nemusím nad ničím rozmýšlať, veď na všetko sú smernice, veď vsjo jasno.........

Peter Chovančík

Peter Chovančík

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek ktorý rád píše, číta a diskutuje. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu